Utilizarea platformei PhET Colorado în studiul fizicii: evaluarea competențelor prin activități interactive

Participarea la cursul Erasmus + „Building digital skills for educational success” a contribuit la dobândirea de noi competențe, formarea de noi atitudini printre care și cele privind utilizarea de platforme digitale pentru a facilita învățarea de către elevi prin implicarea lor în creare de conținut (utilizarea platformei pentru a realiza activități de evaluare a competențelor).

În contextul actual al digitalizării educației, utilizarea resurselor interactive online a devenit o componentă esențială a procesului de predare-învățare. Printre instrumentele care s-au dovedit foarte eficiente în sprijinirea predării științelor se numără platforma PhET Interactive Simulations (dezvoltată de Universitatea din Colorado, SUA). Aceasta oferă o gamă largă de simulări interactive, menite să sprijine înțelegerea conceptelor abstracte din fizică, chimie, matematică și alte discipline STEM.

Scopul utilizării PhET în predarea fizicii

PhET permite elevilor să experimenteze concepte teoretice într-un mediu virtual sigur și accesibil. În cadrul orelor de fizică, utilizarea acestor simulări oferă oportunități de:

•vizualizare a fenomenelor invizibile (curent electric, câmpuri, forțe);

• explorare activă a relațiilor cauză-efect;

• dezvoltare a gândirii logice și a abilităților experimentale;

• evaluare autentică a competențelor dobândite, prin sarcini aplicative.

Exemplu practic: Gruparea rezistoarelor

Una dintre aplicațiile PhET relevante pentru evaluarea competențelor elevilor este simularea „Circuit Construction Kit: DC”. Aceasta le-a permis elevilorde clasa aVIII-a să construiască circuite electrice virtuale, să conecteze rezistoare, surse și becuri, să măsoare tensiunea și intensitatea curentului și să observe efectele modificării parametrilor.

Prin activități ghidate sau de explorare liberă, elevii au fost provocați să:

  1. Construiască circuite cu rezistoare în serie și paralel;
  2. Calculeze rezistența echivalentă folosind formulele corespunzătoare;
  3. Verifice rezultatele experimentale comparând măsurătorile virtuale cu calculele teoretice;

Evaluarea competențelor elevilor

Prin utilizarea simulării am evaluat competențe cheie precum:

  • Aplicarea cunoștințelor teoretice în contexte practice;
  • Utilizarea corectă a limbajului științific și a unităților de măsură;
  • Capacitatea de analiză și rezolvare de probleme;
  • Colaborarea și argumentarea deciziilor în activități de grup.

Evaluarea a fostrealizată prin:

  • portofolii electronice care includ capturi de ecran și interpretări;

Beneficii pedagogice

PhET contribuie la crearea unui mediu de învățare activ, în care elevii devin exploratori și constructori ai propriei cunoașteri. În același timp, platforma:

  • sporește motivația și interesul pentru fizică;
  • facilitează învățarea prin descoperire și experimentare;
  • permite diferențierea instruirii, oferind ritm propriu de lucru;
  • dezvoltă competențe digitale esențiale pentru societatea contemporană.

Concluzii

Integrarea platformei PhET în activitatea didactică la fizică oferă un instrument eficient pentru formarea și evaluarea competențelor elevilor. Prin simulări precum „Circuit Construction Kit”, elevii nu doar înțeleg mai bine fenomenele electrice, ci și își dezvoltă abilități de analiză, aplicare și gândire critică. Într-o lume educațională în continuă transformare, astfel de instrumente digitale contribuie semnificativ la succesul educațional și la formarea competențelor pentru viața reală.