Indiferent dacă sunt în sala de clasă, discutând cu profesorii și colegii, în parc, jucându-se împreună cu prietenii, sau acasă, navigând pe Internet, este important ca elevii să știe să evalueze corect ceea ce aud, văd și citesc, pentru a-și forma propriile opinii și convingeri pentru ca mai târziu să ia deciziile potrivite.
Obiectiv:
dobândirea de abilități și atitudini în rândul elevilor privind luarea deciziilor
Materiale necesare:
Plastilină (la 3-4 elevi o cutie), coli de hârtie și mese individuale care pot fi grupate.
Modul de lucru:
Se scrie titlul pe tablă, prezentând elevilor obiectivul activității desfășurate. Anterior ei au fost anunțați pentru a avea materialele necesare.
Fiecare elev, individual realizează, modelând plastilina școala pe care și-ar dori să fie în viitorul apropiat sau poate chiar când vor fi adulți (și pot influența realizarea acestui deziderat). Se folosește coala albă de hârtie pentru realizarea machetei din plastilină.
Ulterior clasa se împarte în grupe de 4 elevi și elevilor li se comunică că tema este aceeași, dar ea trebui realizată în echipă. Pot folosi materialele anterioare, dacă se potrivesc noii viziuni, dar este foarte probabil să fie creată altă machetă cu idei noi. Se precizează de fiecare dată timpul de lucru: 15min pentru activitatea individuală sau de grup.
Clasa se împarte în 2 grupuri mari (unind 3-4 grupe create anterior) și vor avea același sarcini ca și la primele 2 etape. După terminarea machetelor, cele 2 echipe vor prezenta celeilalte echipe macheta, aducând argumente pentru alegerea făcută.
La final echipele sunt invitate să distrugă ce au creat.
- Este greu să facă acest lucru?
- Ar putea să o ia de la capăt pentru a realiza o nouă machetă?
Aceste întrebări se pun la finalul orei, evident scoțând în evidență ceea ce au dobândit în cadrul activității.
Deoarece acest tip de activitate presupune coordonare și implicare activă este posibil ca ea să se desfășoare în 2 ore de clasă.
Rezultate:
Elevii clasei a VI -a A s-au implicat activ în activitate. Câteva dintre dorințele lor sunt:
- „Am realizat o cantină și o cameră de recreere cu jocuri virtuale”
- „Am creat o școală care pune accent pe derulare de activități sportive.”
- „Am creat o școală care la ieșire avea un tobogan spre piscină, o trambulină gonflabilă și o grădină destinată florilor.”
- „Noi am creat un teren de basket, un fileu de volei, o cantină și o sală de sport.”
Pe scurt elevii clasei a VI a A își doresc să învețe un mediu prietenos, în care să fie prezentă și relaxarea obținută prin practicarea de activități sportive.
Ce au dobândit elevii în urma activității:
- abilități de comunicare mai bune,
- abilități privind deciziile pe care le iau singuri, în echipă (care se poate lărgi),
- atitudini privind conștientizarea faptului că suntem diferiți și trebuie să ne acceptăm unii pe alții, pe scurt o mai bună cunoaștere a clasei de elevi (atât ei între ei, cât și a clasei, de către diriginte)
Toate deciziile pe care le luăm trebuie să fie trecute prin filtrul gândirii, adică să ne bazăm pe abilități legate de gândirea critică.











