În clasa pe care o manageriez, clasa I A, am realizat numeroase activități de cunoaștere, dezvoltare a spiritului de echipa, a empatiei, cultivând prietenia și acceptarea. Dintre aceste activități voi aminti câteva în continuare.
Cercul prieteniei
Copiii se așează în cerc și își împărtășesc trăiri pozitive despre prieteni. Acest joc dezvoltă empatia, dorința de a ajuta, promovând un climat de sprijin și acceptare.
În timpul jocului Cercul prieteniei, copiii au fost încântați, văzându-se bucuria de a împărtăși trăiri pozitive și de a celebra prietenia; mi-am dat seama de acest aspect când au fost ascultați și au simțit că opiniile lor contează.
Pe parcursul jocului, elevii au fost conectați, au avut o legătură mai strânsă unii cu ceilalți, datorită discuțiilor despre calitățile pozitive ale prietenilor.
Motivația de a continua să sprijine și să ajute colegii, știind că pot face diferența, a conturat foarte bine sentimentul de încredere.
Aceste sentimente ajută la consolidarea unui mediu prietenos și susținător.
Jocul întrebărilor
Fiecare copil scrie întrebări legate de bullying pe bilețele, urmând ca bilețelele să fie amestecate și extrase aleatoriu, iar copiii discută răspunsurile.
În timpul jocului întrebărilor, copiii au simțit în mare parte curiozitate, având in vedere întrebările ce le stârnesc interesul și îi fac să își dorească să afle mai multe despre experiențele altora, dar si deschidere; oportunitatea de a împărtăși și asculta fără frică de judecată îi ajută să fie mai sinceri și să se deschidă.
Înțelegerea a jucat un rol foarte important pe înteaga perioada a jocului, discutând despre bullying, pot dezvolta o mai bună înțelegere a efectelor sale asupra colegilor lor. Responsabilitatea, elevii realizează că fiecare are un rol în prevenirea bullying-ului și pot simți o dorință de a acționa pozitiv.
Sprijinul a fost sentimentul ce i-a cuprins pe toți, realizând faptul că nu sunt singuri în experiențele lor și că au colegii aproape. Aceste emoții contribuie la dezvoltarea unui climat de încredere și sprijin între copii.
Fetița șifonată
Pe o foaie de hârtie, copiii au trasat conturul unei persoane cu întreg corpul, apoi au fost rugați să își imagineze că acea fetiță se simte izolată de restul grupului. Am purtat discuții despre emoțiile și sentimentele unui copil aflat în această situație. În fața clasei, câțiva copii au jucat rolul acesteia folosind o mimică potrivită. Ultimul copil a arătat clasei fișa desenată de el și a fost îndrumat să sugereze starea sufleteasca mototolind fișa, apoi, aceasta a fost afișată la tablă.
În continuare, pe silueta unui alt desen ce reprezenta un copil, au fost scrise îndemnuri pozitive. Elevii au primit sarcina de a desena în culori vii felul în care se simte un copil fericit, înconjurat de prieteni; această fișă a fost afișata de asemenea lângă cealaltă, la tablă.
La finalul activității au fost comparate cele doua stări punându-se accent pe importanța unității de grup.
Prof. înv. primar: Stancu Monica

