Este o provocare pentru unii dintre noi… Totul a început cu participarea la cursul Erasmus Digital Game Based Learning Co-creation – DGBLcc, unde am luat contact cu Scratch. Pornind de la necesitatea de a realiza ceva din care să înveți prin intermediul programării am ajuns la implicarea/coordonarea elevilor în Concursul național Nextlab.tech.
Nextlab.tech este o platformă de învățare adaptivă, oferind informații/cunoștințe elevilor pentru a putea să construiască, să programeze roboți simpli care pot fi folosiți inclusiv la școală sau acasă pentru a ne ușura munca. De ce programare? Pentru a putea forma noile generații să fie pregătiți pentru meseriile viitorului.
https://www.nextlab.tech/concurs/
Obiectiv:
dobândirea de abilități și atitudini în rândul elevilor privind învățarea prin intermediul codării, dar și dezvoltarea de competențe noi pornind de la unele deja existente.
Implementare:
Primul pas: realizare de videopitch-uri, dar și învățare pas cu pas noțiuni de codare (limbaje de programare ARDUINO, C++) și nu numai (recunoașterea componentelor necesare construirii robotului: breadboard, microprocesor, releu etc). În urma participării la faza I a concursului 10 elevi au primit chituri gratuite în vederea participării la faza a II-a a competiției.
Pasul al II-lea: continuarea învățării cu ajutorul platformei în funcție de robotul al cărui kit a fost primit, ca de exemplu: Miro, Tecnicus sau Enspiro (robotică creativă). Au urmat întâlniri fizice la școală, dar și acasă implementarea cunoștințelor dobândite. De mare ajutor au fost și robo ajutoarele pentru elevi, dar și întâlnirile online pentru profesori. Construirea roboților, și ulterior codarea lor a constituit baza muncii timp de mai bine de o lună de zile. Ultima provocare o reprezintă realizarea unui nou videopitch mult mai sofisticat decât cel din faza I în care trebuie să se demonstreze calitățile tehnice ale robotului (timp cât mai mic la parcurgerea traseului în cazul robotului Miro nivel începători și avansați, respectiv Tecnicus), dar și partea de storytelling (informații despre persoana care concurează presărate cu omologarea traseului etc). În cazul robotului cu parte creativă (Enspiro) elevul este implicat în realizarea unui proiect inedit folosind componente precum: motoare (inclusiv servomotor), senzori, releu de comandă etc. De asemenea trebuie să proiecteze carcasa (eventual imprimată 3D). Prezentarea trebuie să conțină explicații care denotă multidisiplinaritatea (informatică, fizică, biologie sau chimie).
Competențele de programare, fizică, tehnologie, poate chiar biologie și chimie (robotul Enspiro) pot conduce la realizarea sarcinilor în această competiție.
Rezultate:
Cei zece elevi din clasele a IV-a, a V-a, a VII-a și a VIII-a s-au implicat activ în activitatea complexă. În urma muncii lor au rezultat roboții (construiți și codați) care vor participa la faza a II-a a competiției (selecția online a videopitch-urilor).
Ce au dobândit elevii în urma activității:
abilități de comunicare mai bune, abilități privind deciziile pe care le iau singuri, în echipă (care se poate lărgi), competențe noi în domeniul programării, a fizicii (chiar și cei mici), organizarea timpului, învățarea din greșeli personale sau ale altora, vocile lor au fost ascultate (și-au stabilit ritmul de lucru, dar cu încadrarea în termen) etc. Toate deciziile pe care le luăm trebuie să fie trecute prin filtrul gândirii, adică să ne bazăm pe abilități legate de gândirea critică.











