Dezvoltarea gândirii critice la elevii ciclului primar este urmărită atât prin activitățile tradiționale de învățare, cât și prin abordări moderne, prin învățare experiențială, prin punerea în relație a noțiunilor studiate cu realitatea imediată a copilului.
În urma mobilității Erasmus+, dedicată cursului „Empowering Educators: A Comprehensive Approach to Bullying Through Critical Thinking”, am dobândit competențe de identificare a tipurilor variate de bullying, de intervenție eficientă, de încurajare a rezilienței și empatiei șide dezvoltare a gândirii critice la elevi, de implementare a unor strategii împotriva bullyingului.
Copiii învață prin ceea ce trăiesc. Alături de evenimentele fericite, conflictele sunt parte firească a vieții lor, așadar un obiectiv important este acela de a dezvolta strategii de rezolvare și de prevenire a transformării acestora în situații de bullying.
La clasa a III-a A, a fost derulată o serie de activități independente sau ca parte a unor proiecte județene ce au avut ca obiectiv dezvoltarea la elevi a unor abilități de detectare a diferențelor între comportamentele specifice bullyingului și cele specifice conflictelor obișnuite și de identificare a adultului de siguranță.
„Metoda siluetelor”
Împărțiți pe echipe eterogene, elevii au creat personaje-partener folosind un contur de copil în mărime naturală. Decizia nu a fost întotdeauna ușoară, întrucât fiecare copil avea viziunea sa în privința partenerului perfect, ceea ce a constituit o ocazie minunată de a exersa negocierea. Personajele au primit nume, aveau o anumită vârstă și diverse preferințe, asemeni unui copil obișnuit.
Pentru început, echipele au descris calitățile prietenilor din hârtie. Apoi, au evidențiat defectele lor. Pentru fiecare defect găsit, a fost ruptă o bucată din personaj. A fost înregistrată o gamă variată de reacții, de la zâmbete și chiar râs și până la întristare sau dezamăgire. Unele personaje au avut de suferit mai mult, altele mai puțin, unii copii au fost dornici să găsească un motiv pentru a fi rupte părți din personaje, alții nu doreau să exprime nicio nemulțumire pentru a evita „rănirea” partenerilor din hârtie.


Li s-a explicat copiilor că modul în care ne exprimăm nemulțumirile sau neacceptarea unor diferențe față de ceilalți poate cauza răni, ruperea bucăților de hârtie din personaje fiind o metaforă pentru rănile create de bullying. Au fost întrebați dacă doresc să repare acest lucru și au răspuns afirmativ cu entuziasm. Folosind bandă adezivă, personajele au fost reîntregite și expuse din nou la tablă.
La final, copiii au fost fericiți că au „reparat” creațiile din hârtie. A fost evidențiat faptul că personajele sunt complete, într-adevăr, însă urmele vechilor „răni” se văd sub straturile de bandă adezivă.
Concluzia activității a fost că bullyingul lasă urme adânci, care pot afecta chiar și viața de adult, și că trebuie să evităm astfel de situații și să-i îndemnăm și pe alții să o facă. Apoi au avut prilejul de a se juca împreună, privind jocul din perspectiva înțelegerii și incluziunii.
„Fii umbrela de ploaie a celui care are nevoie”
Activitatea s-a desfășurat în cadrul Proiectului regional pentru creșterea incluziunii sociale „Învățăm împreună”, propus de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Ilfov și a avut ca scop conștientizarea copiilor cu privire la impactul comportamentelor lor asupra celor din jur și promovarea unei culturi a sprijinului și înțelegerii în comunitatea școlară.
Copiii și-au imaginat o situație în care se află în mijlocul unei furtuni puternice, fără apărare și fără o persoană care să îi sprijine. Pe o coală de carton a fost lipită silueta unui băiat, iar elevii au notat emoțiile pe care acesta le-ar fi putut simți într-un moment similar, ce dificultăți și ce motive ar fi generat aceste emoții. Apoi au primit forme de picături de ploaie, pe care au notat comportamente de respingere ale oamenilor față de persoanele care întâmpină dificultăți similare cu ale băiatului. Iar aceste picături au fost lipite pe coala de carton.

Sugerând ideea că există soluții, a fost lipită o umbrelă deasupra băiatului ca pentru a-l proteja de „ploaie”. Copiii, lucrând în perechi, au notat pe umbreluțe încurajări și comportamente corecte față de o persoană în această situație. Aceste umbreluțe au fost lipite în interiorul umbrelei mari, ca simbol al capacității fiecăruia dintre noi de a contribui la susținere și oferirea unui sprijin real.
„Mâna magică”
Scopul acestei activități a fost crearea unei liste a persoanelor din jur care pot acorda ajutor sau asistență în situații de bullying, altfel spus adulții de siguranță din preajma elevilor.

Talentați și atenți la detalii, copiii au desenat conturul unei mâini, iar pe fiecare deget au scris numele unei persoane în care au încredere și au desenat elemente care o definesc. În continuarea activității, au descris persoanele și au povestit despre ocaziile în care acestea au dovedit că sunt demne de încredere.
Copiii au fost îndrumați să observe cu atenție desenul și să rețină numele acelor persoane care, individual sau conlucrând, pot oferi ajutor în situații neplăcute.
Eugenia Caragancev, 3A