Prin participarea la cursul Erasmus Green skills – Through Student Centered Approaches, în cadrul căruia am dobândit cunoștințe (12 competențe verzi caracteristice a 4 zone de interes). Pornind de la necesitatea de a realiza ceva din care să înveți ținând cont de importanța protejării/utilizării cu responsabilitate a descoperirilor științifice am ajuns la implicarea/coordonarea elevilor din clasele a VIII-a în realizarea proiectului „Consecințe ale prezenței noxelor eliberate prin țevile de eșapament ale vehiculelor”.
De ce să ne pese? Pentru a putea forma noile generații să fie pregătite pentru meseriile viitorului care se vor baza cu siguranță pe păstrarea unui mediu cât mai nepoluat, dar și pentru sănătatea noastră și a ecosistemelor.
Obiectiv: dobândirea de cunoștințe și atitudini în rândul elevilor privind învățarea fizicii punând accent pe păstrarea/protejarea mediului înconjurător, dar și dezvoltarea de competențenoi pornind de la unele deja existente.
Implementare:
Pornind de la obiectivul specific din programa de fizică pentru clasa a VIII-a, „Interpretarea unor date și a informațiilor obținute experimental/documentare privind fenomene fizice simple și aplicații tehnice ale acestora” a venit în mod natural o posibilă metodă de evaluare pentru unitatea Fenomene termice.
„Consecințe ale prezenței noxelor eliberate prin țevile de eșapament ale vehiculelor” a fost propusă elevilor pentru evaluarea competențelor dobândite (difuzie, căldura, motor termic etc).
Condițiile de realizare au constat în:
• Lucrul în echipă (2-3 membri);
• Realizarea/prezentarea unui .ppt în care să se facă referire la consecințele eliberării noxelor (cu respectarea structurii unui .ppt);
• Susținerea componentei teoretice din prezentare cu un produs practic: experimente, machete (inclusiv funcționale) care să utilizeze materiale reciclabile/refolosite, afișe relevante etc.
Prin intermediul prezentărilor elevii au tras un semnal de alarmă privind diminuarea stratului de ozon datorită noxelor (gaze cu efect de seră) eliminate în atmosferă, respectiv a încălzirii globale.
Expunerea produselor/afișarea lor va conduce la formarea de atitudini în rândul publicului țintă, respectiv elevii școlii, dar și în cazul adulților.
Varietatea modalităților de realizare a probei practice denotă abilități/competențe diferite la elevi, unii dintre ei dovedind cunoștințe în domeniul programării.
Rezultate: Elevii claselor a VIII-a A, B, C, D s-au implicat activ în realizarea sarcinilor. În urma muncii lor au rezultat prezentări ppt/video, jocuri interactive, dar și machete/afișe care au rolul de a sensibiliza publicul larg. Rezultatele muncii lor au fost prezentate în cadrul orelor de fizică, d și ulterior expuse pe holurile școlii.
Ce au dobândit elevii în urma activității: abilități privind lucrul în echipă, competențe noi în domeniul fizicii, chimiei, biologiei, competențe verzi (formare de atitudini noi privind utilizarea pentru deplasare a variantelor nepoluante sau mai puțin poluante), abilități privind utilizarea noilor tehnologii (chiar și a programării), organizarea timpului, abilități de comunicare mai bune.
Toate deciziile pe care le luăm trebuie să fie trecute prin filtrul gândirii, adică să ne bazăm pe abilități legate de gândirea critică.
Blanariu Daniela