Aplicarea la clasă
Ca profesor, am început să utilizez frecvent instrumente digitale precum Canva, Kahoot, Quizizz, Wordwall, Padlet, Prezi observând cât de mult cresc interesul și implicarea elevilor atunci când activitățile sunt interactive și vizual mai frumoase și mai captivante. Aceste platforme nu doar facilitează procesul de predare-învățare, ci stimulează creativitatea, gândirea critică și colaborarea între elevi.
De exemplu, prin utilizarea Canva, elevii pot crea afișe în doar câteva minute, prezentări sau colaje tematice care reflectă învățarea activă și înțelegerea conținutului religios sau moral într-un mod personal și expresiv. Astfel, instrumentele TIC nu mai sunt doar un suport tehnic, ci devin mijloace de formare a competențelor pentru viață.
Integrarea acestor resurse digitale în activitatea mea didactică mi-a arătat cât de important este să rămânem conectați la noile tendințe educaționale și să le folosim cu discernământ pedagogic. Tehnologia, folosită în mod creativ și responsabil, devine un partener de nădejde al educației moderne, susținând procesul de învățare continuă și motivația elevilor.
Experiența Erasmus a consolidat convingerea că profesorul contemporan este un facilitator al învățării, capabil să combine tradiția și inovația, valorile umane și resursele digitale, pentru a forma elevi competenți, empatici și pregătiți pentru provocările lumii actuale.
Pentru mine în calitate de profesor de religie care predă atât la nivel primar, cât și la nivel gimnazial. Instrumentele TIC îmi oferă anumite avantaje pentru o predare modernă centrată pe elev.
Acces la resurse bogate și variate
TIC oferă profesorului de Religie posibilitatea de a accesa și utiliza texte patristice, imagini sacre, documente istorice, hărți interactive, filme educative sau tururi virtuale ale locurilor sfinte. Astfel, elevii pot „călători” vizual în Ierusalim, pot asculta psalmi bizantini autentici sau pot explora istoria Sinoadelor Ecumenice într-un mod captivant.
Sfântul Vasile cel Mare spunea: „Cunoașterea este o comoară, dacă este folosită spre bine.” – iar TIC poate fi tocmai un astfel de instrument al binelui.
Creșterea atractivității orei de Religie
Prin folosirea prezentărilor multimedia, a videoclipurilor tematice, a platformelor interactive (Kahoot, Wordwall, Padlet etc.), lecția de Religie devine mai vie, mai apropiată de limbajul elevilor.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învață că „cel ce învață trebuie să coboare la nivelul celui care ascultă, pentru a-l ridica mai apoi la ceruri.” TIC îi oferă profesorului tocmai acest mijloc pedagogic de coborâre și ridicare duhovnicească
Formarea competențelor digitale și morale
Profesorul de Religie are o dublă misiune: să-i învețe pe elevi să folosească tehnologia cu discernământ moral, nu doar cu abilitate tehnică. El poate transforma spațiul virtual într-un loc de întâlnire cu valorile creștine, orientând elevii spre conținuturi curate și edificatoare.
„Tot ceea ce este bun, adevărat și frumos vine de la Dumnezeu” (cf. Iacov 1,17). Astfel, folosirea bună a tehnologiei devine o formă de slujire a Binelui.
Comunicare eficientă și cooperare
Prin platforme educaționale (Google Classroom, Teams, Edmodo etc.), profesorul poate comunica ușor cu elevii și părinții, poate evalua, oferi feedback și crea comunități de învățare spirituale. TIC devine astfel un instrument de comuniune, dacă este folosit cu responsabilitate.
„Unde sunt doi sau trei adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor” (Matei 18,20) – chiar și într-o clasă virtuală.
Mărturisirea credinței în spațiul digital
Profesorul de Religie este chemat să fie martor al credinței și în mediul online, prin conținuturi curate, atitudine echilibrată și discernământ creștin. TIC îi permite să ducă lumina Evangheliei dincolo de sala de clasă, în inimile tinerilor conectați permanent la lumea digitală.
„Nu aprinzi lumina ca s-o pui sub obroc, ci în sfeșnic, ca să lumineze tuturor” (Matei 5,15).








