Scop:
Dezvoltarea abilităților de gândire critică a elevilor în ceea ce privește informațiile și afirmațiile legate de exercițiile fizice și sănătate. Elevii au explorat și evaluat sursele de informații, miturile, diverse aspecte ale domeniului sănătății și a educației fizice.
Obiective:
- să poată evalua situațiile și activitățile fizice din perspectiva siguranței lor și a colegilor lor;
- să fie capabili să analizeze și să evalueze propriile performanțe în activitățile fizice, identificând punctele tari și cele slabe și formulând strategii pentru îmbunătățire;
- să evalueze și analizeze strategiile utilizate în echipă, să își exprime ideile și să colaboreze cu colegii pentru a atinge obiectivele comune;
- să fie capabili să înțeleagă și să explice regulile jocurilor sau ale activităților fizice și să le respecte;
- să devină mai conștienți de importanța educației fizice în dezvoltarea lor fizică și mentală și să ia decizii bine fundamentate în ceea ce privește activitățile lor fizice.
În era digitală și a informațiilor rapide, dezvoltarea abilităților de gândire critică este esențială pentru succesul elevilor într-o lume în continuă schimbare. Un loc surprinzător în care aceste abilități pot fi cultivate este în lecțiile de educație fizică. În timp ce lecțiile de educație fizică sunt deseori asociate cu activități sportive, ele pot juca un rol semnificativ în dezvoltarea gândirii critice. Cum? Iată cum:
Rezolvarea problemelor:
Educația fizică implică adesea abordarea diferitelor situații și obstacole în timpul activităților fizice. Elevii trebuie să găsească soluții rapide la provocări, dezvoltând astfel abilități de rezolvare a problemelor în timp real.
Luarea deciziilor:
În jocurile sportive sau în activitățile de grup, elevii trebuie să ia decizii rapide și să evalueze riscurile și beneficiile acestora. Aceasta le dezvoltă capacitatea de a lua decizii informate.
Comunicare și colaborare:
Jocul promovează cooperarea între elevi, deoarece aceștia trebuie să lucreze în echipe pentru a rezolva provocările fizice și intelectuale. Comunicarea eficientă și colaborarea este cheia succesului.
Evaluarea performanței:
În timpul lecțiilor de educație fizică, elevii sunt adesea solicitați să-și evalueze propria performanță. Această autoevaluare îi ajută să-și dezvolte abilitățile de evaluare și autocorecție.
Gestionarea emoțiilor:
Educația fizică poate ajuta elevii să învețe să-și controleze emoțiile în situații de competiție sau de stres, ceea ce este crucial pentru gândirea critică în orice domeniu.
În concluzie, lecțiile de educație fizică nu se limitează doar la îmbunătățirea sănătății fizice a elevilor, ci pot servi și ca teren fertil pentru dezvoltarea gândirii critice. Această abordare poate contribui semnificativ la pregătirea elevilor pentru provocările viitorului.
Pentru a pune în practică teoria am implementat la clasa a VI-a A o nouă abordare în lecția de educație fizică pentru a-i atrage și mai mult pe elevi pentru practicarea exercițiilor fizice atât în școală cât și în afara ei și au avut ca exercițiu elaborarea unor jocuri pe care colegii să le poată juca în ora de educație fizică ținând cont de următoarele aspecte:
Pașii pe care i-am urmat:
- discuții despre gândirea critică
- împărțirea elevilor pe două grupe (fete/băieți) apoi discuții pentru alegerea titlului, selectarea materialelor sportive potrivite jocului și elaborarea regulamentului. Aici, le-am spus câteva obiective clare pe care trebuie să le aibă jocul: regulile trebuie să fie clare și ușor de înțeles, jucătorii ar trebui să știe ce pot și ce nu pot face în cadrul jocului, jocul ar trebui să ofere o provocare adecvată pentru nivelul de abilități al jucătorilor și să existe un echilibru între dificultate și recompensă pentru a menține interesul și motivația.
- testarea și punerea în practică a jocului pe care l-au creat
- implementarea jocului la clasă
- După ce au jucat, elevii au discutat și evaluat cum au decurs cele două jocuri și au identificat punctele tari și cele slabe și le-au ajustat pentru a le face mai interesante și mai echilibrate.
Această metodă a implicat cu succes gândirea critică și abilitățile practice ale elevilor și le-a oferit o experiență educațională valoroasă și distractivă în cadrul lecției de educație fizică.








